Tesla a uimit pe toate lumea când a prezentat interiorul actualizat al noului Model S. De departe, volanul rectangular, inspirat de manșa avioanelor, este cel care atrage atenția. Nu e de mirare că toată lumea se întreabă acum de ce nu au toate mașinile volane rectangulare, ca noul Tesla Model S.
Volanele mașinilor sunt rotunde, din motive extrem de bine documentate. În primul rând, în cazul mașinilor obișnuite, o cursă completă a volanului (de la bracaj complet stânga la bracaj complet dreapta) presupune între două și trei rotații complete. Rotație este aici cuvântul de ordine și, ca orice obiect care se rotește, face acest lucru mai eficient dacă este… rotund. Nu este nicio urmă de îndoială, manevrarea rapidă a volanului se face mai rapid și intuitiv când acesta este rotund.
În al doilea rând, nu trebuie uitat că volanul este conectat la sistemul de direcție, iar asta este valabil în ambele sensuri. O roată lovită puternic într-o bordură sau alt obstacol va roti violent valonul. Dacă are o formă rotundă, acest lucru nu va avea un impact major asupra mâinilor. Dacă are margini ascuțite sau colțuri, poate deveni periculos.
În cazul unei situații mai periculoase, un accident să spunem, forma volanului devine chiar mai importantă. Sigur, poți să-ți rupi un deget dacă obișnuiești să conduci cu ele între spițele volanului, dar imaginează-ți ce se poate întâmpla cu o formă neregulată a volanului. Apoi gândește-te ce se poate întâmpla dacă forța impactului te va împinge cu capul în volan – cam ce formă ți-ai dori să aibă?
Sigur, producătorii aleg uneori să ofere un volan cu baza dreaptă într-o mașină de stradă. O fac de dragul impresiei, pentru a proiecta o imagine sportivă – prin asemănarea formei volanului cu cea a volanului unei mașini de curse. Într-o mașină de curse această formă are o justificare – nevoia de a face loc picioarelor și faptul că o cursă completă a valonului este mult mai scurtă – rareori un pilot de curse are nevoie să desprindă mâinile de pe volan pentru un viraj. Niciuna dintre aceste particularități nu este valabilă într-o mașină stradală, oricât de sportivă ar fi aceasta.
Revenind la cazul Tesla Model S, observăm că americanii au dus acest concept o idee prea departe. Volanul care-ți ia ochii în noul Model S seamănă mai degrabă cu o manșă de avion – rotirea acestuia în timpul manevrelor de conducere pare o misiune istovitoare.
Tesla spune că noul volan este în întregime „fly-by-wire”, adică nu există o coloană a volanului și o conexiune fizică între acesta și caseta de direcție/roți. Este foarte posibil ca sistemul de conducere autonomă al Tesla să preia multe dintre funcțiile clasice ale volanului, la fel ca în cazul avioanelor. Chiar dacă acest lucru ar fi posibil, nu știm dacă autoritățile de reglementare vor omologa un astfel de sistem de direcție. Iar până la conducerea complet autonomă, chiar și Tesla mai are un drum lung de parcurs.